W związku z art. 5 ustawy z dnia 14 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1000), począwszy od dnia 27 lipca 2021 r. brak jest możliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, zarówno dla osoby dorosłej jak i dziecka.
Wprowadzona nowelizacja ustawy o dowodach osobistych ma na celu dostosowanie przepisów krajowych do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych, które wchodzi w życie 2 sierpnia br. Do tego czasu państwa członkowskie powinny wprowadzić związane z nim zmiany. Nowe dowody osobiste miały być wydawane od 2 sierpnia. Niestety konieczna była pilna nowelizacja ustawy przesuwająca termin wejścia w życie nowych regulacji.
Nowe przepisy wprowadzają do e-dowodów (dowodów z warstwą elektroniczną) drugą cechę biometryczną, tj. dwa odciski palców w formatach cyfrowych. Pierwsza cecha, którą zawierają e-dowody wydawane od marca 2019 roku, to wizerunek twarzy. Do warstwy graficznej dowodów powróci zaś podpis posiadacza. Zarówno odciski palców, jak i podpis znajdą się w dowodach osób powyżej 12. roku życia (wyłączając osoby, w przypadku których pobranie odcisków lub złożenie podpisu jest niemożliwe). Osoby poniżej 12. roku życia będą mogły zatem wnioskować o dokument online. Usługa składania wniosków o wydanie dowodu osobistego przez internet dla dziecka do 12 roku życia zostanie uruchomiona w terminie, który będzie ogłoszony w komunikacie określającym dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodu osobistego zawierającego odciski palców, o czym będziemy Państwa informować.
Dowody osobiste wydane przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Nie będzie zatem konieczności wymiany dotychczas posiadanych dokumentów.